Top
Jogszabályi környezet: Így lehet biztonságban a kozmetikád – Szépségportál
fade
5040
post-template-default,single,single-post,postid-5040,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,tribe-no-js,flow-ver-1.3.7,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-standard,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Jogszabályi környezet: Így lehet biztonságban a kozmetikád

Jogszabályi környezet: Így lehet biztonságban a kozmetikád

A jogszabályok gyakran túlságosan bonyolultak, a vállalkozóknak mindenhez érteniük kell, miközben az ellenőrző hatóságok is csak egy-egy területen vannak otthon. A IV. Nemzetközi Kozmetikus Kongresszuson Soltész László, az Ecowax kft. ügyvezetője segített a közönségnek abban, hogy könnyebben alkalmazzák a mindennapokban az előírásokat.

 

A jogszabályi környezet több forrásból táplálkozóan alakul folyamtosan. A jogszabályok egy része az Európai Unióból származik, ezeket Magyarországon is alkalmazni kell. Ilyenek például a termékekre vonatkozó előírások. A magyar Országgyűlés is hoz törvényeket, melyek meghatározzák a kötelezettségeinket, de nem mondják meg a “hogyant”. Ez utóbbi miniszteri végrehajtási rendeletekben valósul meg. Magyar sajátosság az úgynevezett saláta törvény, melyet általában decemberben hoznak, kapkodva a következő évre vonatkozóan. Neve onnan ered, hogy egy törvény módosít rengeteg másik törvényt, ennek értelmezése és kibogarászása olyan, mint a saláta leveleinek a hámozása.

 

A Polgári Törvénykönyv a szépségiparban

Az új Polgári Törvénykönyv a közelmúltban két kiemelendő változást hozott a szépségiparban. Az egyik, hogy megváltozott a fogyasztó fogalma. Viszonylag egyértelmű, hogy ha besétál a szalonunkba vagy kozmetikánkba egy vendég, ő fogyasztónak minősül, és őt a fogyasztóvédelmi törvények védik, ennek megfelelően kell őt kezelni. Viszont ha egy kozmetikus sétál be egy nagykereskedésbe vagy professzionális termékeket értékesítő boltba, ő vajon fogyasztónak minősül ? Az új Ptk. egyértelművé tette: nem. Aki saját vállalkozása érdekében vásárol, korlátozott jogokkal rendelkezik fogyasztóvédelmi tekintetben. Érdemes elolvasni az általános szerződési feltételeket mielőtt egy webáruházban vásárolunk, ebből egyértelműen kiderül, milyen jogaink vannak.

Jelentős változás a vállalkozás jogi felelőssége, pénzügyi szempontból is. Nemcsak a vállalkozás, hanem a vállalkozás vezetőjének felelőssége is jelentős mértékben megnőtt. Fontos, hogy felelősségbiztosítást kössünk, amely nem összekeverendő egy épülettel kapcsolatos biztosítással, amely például a szalonban víztócsán elcsúszott vendég esetén lép életbe. A szakmai tevékenységünk biztosítása külön felelősségbiztosítást igényel.

 

A versenyjog

A Versenytörvény lényegében arról szól, hogy hogyan versenyezhetünk egymással fair módon úgy, hogy nem sértjük meg a szabályokat. A legfontosabb dolog az, hogy csak olyan állításokat tehetünk, amelyeket meg is tudunk védeni. Kerüljünk “leg”-gel kezdődő szavakat: a legszebb, legjobb és legolcsóbb általában nem védhető, ugyanígy kerülendő közvetlen összehasonlítás is!

Az akció is fontos kérdés a témában: azt jelenti, hogy jobb feltételekkel adom, mint korábban. Határozott időtartama kell legyen, és valóban jobb feltételeket kell kínálnom, mint előtte. Mikor húzhatunk át egy árat? Mindig csak a legutolsó érvényes árat szabad áthúzni, ha 1000 Ft-ról 900 Ft-ra csökken a szolgáltatás ára, akkor az 1000 Ft-ot igen, viszont ha később tovább csökken 800 ft-ra, akkor az 1000 Ft-ot már nem, csak a 900 Ft-os árat húzhatjuk át. Ez a szabályozás ennél kissé árnyaltabb, konkrét esetben érdemes elővenni a törvényt és meggyőződni arról, hogy helyesen járunk el!

 

Adatvédelem

Személyes adatot akkor kezelhetünk, ha az érintett hozzájárult, célhoz kötötten kezeljük és csak a törvényben meghatározott ideig. Személyes adatnak minősül természetesen a név, telefonszám és sok olyan dolog, amit egy kozmetikában nyilvántartunk.

 

Termékek a kozmetikában

Az Európai Unión belül a kozmetikai termék megfelelősége a gyártó felelőssége, Unión kívüli gyártó esetén pedig az importőré. Viszonteladás esetén például az egész viszonteladói lánc felelőssége előkerült, hiszen a gyártónak már nincs ráhatása arra, hogy a lánc végén lévő eladó megfelelő szakszerűséggel tárolja és kezeli-e a termékeket. Figyeljünk a kirakatban sokáig álló, vagy csak egy napra a kocsiban hagyott termékekre,  hő- és fényhatások érhetik, és ezzel sérülhet a minőség! A magyar nyelvű tájékoztató elengedhetetlen, ha külön kis füzet tartozik a termékhez, akkor a mi felelősségünk, hogy ezt eljuttassuk a vásárlónkhoz is.

A kozmetikában található vegyszerek, tisztítószerek biztonsági adatlapja rendelkezésre kell álljon: erre az ÁNTSZ különösen odafigyel. Néha a kozmetikumokra vonatkozóan is kérik ezt, noha ezekhez nem kell biztonsági adatlapot tartanunk!

 

Mit tehetünk a biztonság érdekében?

Dolgozzunk megfelelő szakemberekkel, jó könyvelővel, ügyvéddel. De ők sem mágusok, nem tudnak mindent megoldani. Azokból a papírokból dolgozik, melyeket letettünk elé. Ő csak feldolgozza az adatokat, magáért a tartalomért mi felelünk!

Olvassunk néha gazdasági sajtót. Akkor is, ha nem érdekel minket, segít eligazodni abban, hogy merre tartanak a jogszabályok. Pénzügyi tranzakcióink elektronikusan nyomon követhetők, s ugyan az adóhivatal inkább nagyobb cégeket szokott ellenőrizni, azért bőségesen találkozhatunk szakmánkban is revíziókkal. A beszerzett áruk eredetét mindig tudnunk kell igazolni, a számlákat, szállítóleveleket nemcsak a könyvelésben kell megőriznünk, hanem az üzletünkben is. Az ellenőrzések tapasztalata azt mutatja, hogy a számlatömb mellett tartott belső nyilvántartásunk, beírófüzetünk súlyos aránytalanságot tárhat fel.

A fekete foglalkoztatás, a munkaidő-nyilvántartás (jelenléti ív) és maga a törvénynek megfelelő munkaidő képezi a munkaügyi ellenőrzések fókuszát.

Mindenképp kiterjesztik az online pénztárgépek használatát a szépségipari tevékenységekre, erről számos cikket olvashattok itt, itt és itt. Meg nem történtté így már nem lehet tenni dolgokat, javítani lehet, de ennek már mind nyoma lesz. Kiemelt terület az adóhatóságnál a szépségipari vállalkozások ellenőrzése köszönhetően annak, hogy az eddigi tapasztaltok szerint sok a feltárt hiányosság. A kereskedelemben a már bevezetett online pénztárgépek statisztikája visszaigazolja azok sikerességét: 180 ezer pénztárgép került eddig bekötésre, gépenként 1 millió 300 ezer forinttal több áfa folyt be, tehát kb. 5 millió forinttal többet ütöttek be minden egyes pénztárgépbe átlagosan, mint az előző évben. Így nem meglepő, hogy kiterjesztik az online pénztárgépek használatának körét.

A fentiek is mutatják, hogy a jogszabályi környezet igen bonyolult, a megfelelés nagyon nehéz, s óriási odafigyelést igényel.