Egy újfajta divat terjedőben: franchise az otthoni szépészetben
Terjedőben van a házhoz járó szépészeti ipar, s már van, ahol franchise rendszerben működik ez a fajta szolgáltatás – Nagy Britanniában például.
Habár a nők általában nem csak a szépítkezés miatt szeretnek eljárni szalonba, hanem mert élvezik az ottani légkört, a kikapcsolódást a mindennapi rutinból, de azért adódik olyan helyzet, hogy az ember lánya azt kívánná: bárcsak otthon is megkaphatná mindazt a kényeztetést, profizmust, amit egy-egy szépségszalon képes a számára nyújtani.
Nálunk inkább az a jellemző, hogy vagy saját magunk szépítkezünk otthon vagy a „fusiban” otthon, saját lakásában dolgozó fodrászunkhoz, esetleg kozmetikusunkhoz járunk. Házhoz Magyarországon inkább csak a pedikűrös és legfeljebb a masszőr jár. (Külön kategória persze a milliomosok – vagy inkább a milliárdosok – klubja, amelynek tagjainak otthoni kényeztetése profik által mindennapos, bevett gyakorlat nálunk is.) Az, hogy wellness szolgáltatást kapjunk saját otthonunkban – nos, az eléggé felfoghatatlan dolog a magyar nők 8és férfiak) zömének a számára.
Nagy-Britanniában már van ilyen
Nos, van olyan ország, ahol egyre népszerűbbé válik a vendég saját otthonában kényeztetést kínáló szépségipari szolgáltatás – s nem csak a milliomosok számára. Ilyen ország Nagy-Britannia is.
Erről közölt a minap interjút a premiumnews.com portál, mégpedig egy profi sminkessel, aki otthoni wellness szolgáltatást, kezeléseket kínáló franchise rendszert dogozott ki. Amy Westlake tapasztalatai szerint érzékelhetőn nagyon is élénkül a kereslet a szolgáltatás iránt – nem véletlen, hogy tavaly szeptemberben már évek óta működő cége, „A Brush With Beauty” piacra lépett már mint egy franchise rendszer. Aapjait tíz éve vettette meg, amikor jómaga elkezdett házhoz járó, esküvői sminkeléssel foglalkozni. Egyre szélesedett az ügyfélköre és az igényelt szépészeti szolgáltatások palettája is. Saját szalont is nyitott persze, de a kereslet alapján úgy gondolta, a franchise lehet a legmegfelelőbb üzleti forma az egyre növekvő igények kiszolgálására és a brand terjesztésére.
Merthogy branddé vált a szolgáltatása – amit a franchise forma keretében is meg akar őrizni. Mint az interjúban kifejti, a szépészeti ipar szereplői közül ugyan sokan vállalnak házhoz való kiszállást, általában a munkájuk színvonalával nincs is gondjuk a vendégeknek, de sokszor megbízhatatlannak, pontatlannak tartják őket. Ezen a franchise mindenképpen segít, hiszen nagyon szigorú szabályoknak kell megfelelnie annak, aki franchise partnerré kíván válni.
Amit a franchise-ról tudni érdemes
A franchise (francia eredetű angol szó), egy szerződéses kapcsolaton alapuló együttműködési forma. Többféle tartalma lehet, lényege egy olyan együttműködési megállapodás, amelynek során a franchise-átadó (franchisor) egy értékkel bíró név, általában bejegyzett védjegy, valamint egy hozzá tartozó, értékkel bíró üzletviteli tapasztalat használati jogát adja át, a franchise-átvevő (franchisee) pedig díj fizetésére köteles – olvasható a Wikipediában.
A Magyar Franchise Szövetség csokorba gyűjtötte a franchise-hoz való csatlakozás előnyeit és hátrányait.
A franchise előnyei
– a sikeres üzleti koncepció átvétele lecsökkenti a kockázatot és a bizonytalanságot, melyet egy új vállalkozás indítása okozhat,
– az átvevő viszonylag alacsony tőkebefektetéssel használhat egy már bevezetett és ismert márkanevet,
– a rendszergazda segíti az üzlet megnyitását,
– az átvevő a franchise hálózatban jobb vásárlási feltételeket kap a beszállítóktól,
– az átadó nem csak betanítást biztosít franchise partnerének, de folyamatos segítségnyújtást, további képzéseket is,
– a bevezetett márkanév használata különböző előnyökhöz juttatja használóját, a franchise átvevőt,
– a rendszergazda folyamatos támogatást nyújt a promócióban és a marketingben egyaránt, illetve központi marketing tevékenységet folytat,
– az üzlethelyiségek külső megjelenése és belső berendezése előre megtervezett, meghatározott, így ezzel az átvevőnek nem kell foglalkoznia,
– a franchise hálózathoz csatlakozó a rendszergazda által bevezetett újdonságokat, kutatási eredményeket, termék-innovációt, valamint szolgáltatásokat is élvezheti,
– az átvevő függetlenül működteti saját üzletét, egy nagyobb, biztonságot nyújtó hálózathoz csatlakozva.
A franchise hátrányai
– különböző díjak fizetésével jár (belépési díj, royalty, marketing díj stb.),
– nincs teljes vállalkozói függetlenség, szabadság,
– nem valósíthatja meg saját elképzeléseit,
– a rendszergazda problémái, helytelen döntései, kihatással vannak az Ön üzletére is,
– a hálózat más egységeinek nem megfelelő működése az Ön egységére is negatívan hathat.