SWOT analízis – csúnya szó, de hasznos
Ez az angol rövidítés segít nekünk abban, hogy felmérjük, érdemes-e belevágni az elképzelt vállalkozásba vagy a szolgáltatás bővítésébe.
[stextbox id=”portal” float=”true” width=”300″]
A SWOT egy angol mozaikszó, 4 szó kezdőbetűiből áll össze:
Strengths – erősségek
Weaknesses – gyengeségek
Opportunities – lehetőségek
Threats – veszélyek
[/stextbox]
A SWOT elemzéssel feltérképezhetjük egy piac, iparág, üzlet, termék, szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerhetjük, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. A leggyakrabban az üzleti terv részét képezi: bankok, vagy befektetők számára készül, hogy látható legyen az üzleti tervben, mik a befektetés megtérülésének az esélyei, arányai. Ha nem is készítünk üzleti tervet, fontos, hogy tisztán lássunk, vigyen minket előre a lelkesedés, de legalább egy papírfecnin írjuk össze, hogy milyen előnyökkel és hátrányokkal jár, amire készülünk. Például, ha a stratégiánk az, hogy hajfesték, körömlakk vagy masszázskrém márkát váltunk, gondoljuk át, milyen hatással lesz az üzletünkre.
Gyengeségek (belső tényezők): olyan dolgok, amelyek nem jól működnek, de lehet befolyásolni annak érdekében, hogy jobb legyen – a fenti példával élve: nem ismerem még a terméket, nem tudom, hogy mik a hatásai, pontosan hogyan kell használni.
Erősségek (belső tényezők): pozitív dolgok, amelyek jól működnek és lehet befolyásolni annak érdekében, hogy még jobban működjenek – magasabb minőségű terméket választottam, mint a korábbi, elmentem egy workshopba, kipróbáltam, nagyon meg tetszett.
Lehetőségek (külső tényezők): olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket – a vendégek panaszkodtak a korábbi termékre, kérték, hogy használjak olyat, ami tartósabb.
Veszélyek (külső tényezők): olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek – az új termék sokkal drágább, ha árat emelek, lehet, hogy elveszítem a vendégek egy részét, ha a régi ár marad, kevesebbet fogok keresni.
Amikor SWOT elemzést végzünk a stratégia kiértékelése céljából, akkor a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy mindenféle erősséget, gyengeséget, lehetőséget és veszélyt felsoroljunk, hanem inkább azon, hogy felismerjük azokat, amelyek a stratégiával kapcsolatosak. Ez még mindig nem elég, mert néhány erősség vagy gyengeség fontosabb lehet a stratégia építésénél vagy a piaci helyzet szempontjából, mint a többi, és ugyanez vonatkozik a lehetőségekre és veszélyekre is. Az elkészült listánkon jelöljük a különösen fontos dolgokat, és adjunk magunknak időt az egyes pontok átgondolására!