Kitekintő: Ez megy Kínában
Egyre több kínai kozmetikai márka válik nemzetközi hírűvé, ha nem is rögtön globálisan, de az ázsiai, csendes-óceáni térségben feltétlenül. Kínában ez az ágazat is rohamosan fejlődik.
A fejlődést jól mutatja a májusban, Kínában, pontosabban Sanghajban rendezett China Beauty Expo, amelyen óriási látogatói és szakmai érdeklődés kísérte a bemutatkozó cégeket, azok termékeit. Valószínűsíthető, hogy lassan már Európába is elérnek ezek a valóban színvonalas termékek, hiszen 80 ország és régióból több mint negyed millióan látogattak el a vásárra, amelynek keretében 127 ezer négyzetméter területen, 11 pavilonban, azon belül közel 6500 standon több mint 1800 vállalat mutatta be kínálatát.
Ambiciózus kínai márkák
A vásárt néhány nagyon ambiciózus kínai márka megjelenése jellemezte – számol be tudósításában a premiumbeauty.com szakportál. Ezek zömét a korábban jelentős ázsiai, illetve globális márkáknak a helyi piacon dolgozó kínai forgalmazók és alvállalkozók hozták létre, a termék design és a marketing területén összegyűjtött tapasztalatukra támaszkodva,
A kínai kozmetikai márkáknak ez az új generációja a legnagyobb kínai kozmetikai cég, a Jawha Group Herborist márkáját tekinti példaképének. A stratégiájuk lényege pedig az, hogy hírességekkel promotálják a termékeket, s pénzt, energiát nem sajnálva igyekeznek rangot adni a „Made in China” (Kínában készült), sőt még inkább a „Made better in China” (Kínában jobb készül) jelszónak.
De milyen is ez a kínai kozmetikai piac?
Gigantikus – válaszolhatjuk meg látatlanba a kérdést, ha arra egyszavas reakciót kell adni. Egy kínai piaci elemzés szerint 2012-ben 26 milliárd dollár értéket képviselt.
Sok részletet tudhatunk meg egy másik tanulmányból, a Reportbuyer.com által a kínai kozmetikai ipar 2013-16-os helyzetéről készített jelentéséből. Eszerint a kozmetikai piac éves növekedési üteme 21,5 százalékos volt 2012-ben (2013-as adat még nem áll rendelkezésre), s egyelőre még a nagy nemzetközi márkák húzzák a piacot. Mi sem jellemzőbb a helyzetre, mint az, hogy a három legnépszerűbb márka, a L’oreal Paris, az Olay és a Mary Kay 12,45 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik.
A kozmetikai piac legnagyobb szeletét a bőrápolási termékek hasítják ki maguknak, ezeken belül a krémek, az anti-ageing termékek a legnépszerűbbek. A sminktermékek piaca viszonylag későn kezdett el bővülni, ám annál gyorsabban, az éves növekedési üteme már 20 százalék körüli. Még csak kis súllyal képviseltetik magukat a teljes iparon belül a férfikozmetikumok, illetve a gyerekeknek szánt termékek.
A hazai kozmetikai ipar szereplői közül a sanghaji Jahwa United Co., Ltd. a vitathatatlan vezető, olyan márkákat kínálva, mint a Liushen, a Herborist és a Maxam. Folyamatosan megújul a paletta – például 2012-ben négy márkát – Chinfie, Cortry, Ruby, Cocool – kivontak, három újat – Giving, Soft Sense, Tea Beauty – pedig bevezettek. A márkacserék is azt a célt szolgálják, hogy a közép-felső és a felső minőségi szegmensben legyenek vezető márka, s ez érvényes mind férfi, mind a női, mind a gyermek, mind bébi termékekre. Ennek megfelelően ezeket a márkákat egyre inkább franchise kozmetikai boltokban, hálózati csatornákon keresztül és speciális árusító helyeken lehet beszerezni.
S mint láttuk, a mostani nagy kozmetikai vásáron megjelenő kínai cégek közül egyre több igyekszik a Jahwa nyomdokaiban lépkedni. Nem árt tehát, ha lassacskán megtanuljuk a prémium kínai kozmetikai márkák nevét!