Top
Szépségideál – kevésbé befolyásolnak mások – Szépségportál
fade
2550
post-template-default,single,single-post,postid-2550,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,tribe-no-js,flow-ver-1.3.7,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-standard,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Szépségideál – kevésbé befolyásolnak mások

Szépségideál – kevésbé befolyásolnak mások

Egyre kisebb befolyással van ránk a nyomtatott sajtó, a film- és a zeneipar a szépségideálról alkotott véleményünk formálásában – derül ki a Dove felméréséből.

Napjainkban a nők 82 százaléka szerint a közösségi média jelentősen befolyásolja, hogy mit tekintünk szépnek – derül ki egy a közelmúltban a Dove által készített felmérésből. Tegyük hozzá: ez jó hír azoknak, akik gyanakodva vagy inkább ellenszenvvel figyelték, miként játszott meghatározó szerepet az idolok, így a szép nő/férfi szinte idealizált képének a formálásában a nyomtatott sajtó, a film- és a zeneipar – hiszen ott sokkal uralkodóbb a mesterséges beavatkozás (retusálás, megvilágítás, mesterkélt környezet, stb.), mint a közösségi médiában.

Egyértelmű a változás

A felmérés eredménye ugyanannak a változásnak egy másik jele, ami világhírhez juttatta a napokban Csemer Boglárka magyar énekesnőt, akinek videoklipje hihetetlen gyorsan aratott óriási sikert. Annak, aki látta a videót egyértelmű ennek a diadalmenetnek az oka: a klipben az énekesnőt, a dal éneklésének pár perce alatt, valós időben retusálják bombázóvá, megmutatva, hol, milyen módon változtattak a fiatal művészen. (Ha még nem láttad volna a klipet, itt megnézheted.) Az alkotás azt üzeni, hogy nem feltétlenül igazi szépség az, amit látsz a médiában, s hogy mindenkiből lehet még szebbet „gyártani”.
Ezzel szemben a közösségi médiában megjelenő képek legnagyobb része természetes. Amit mi felteszünk magunkról, az a legritkábban retusált, manipulált, sokszor még smink sincs rajtunk, hanem csak egy jól elkapott, számunkra valamiért fontos fotót osztunk meg a világhálón ismerőseinkkel. Akik ezt megosztják, s így az ő ismerőseik is láthatják…

A felmérés mást is megmutatott

A Dove említett felmérését 18 és 64 év közötti amerikai nők megkérdezésével készítette. A válaszadók 63 százaléka pedig azt tudatta, hogy a közösségi média a nyomtatott sajtónál, a film- és zeneiparnál nagyobb hatással van ma már arra, miként definiáljuk a szépséget, hogy milyen a szépségideál. A gondolkodásmód óriási változáson ment keresztül az elmúlt években: míg 10 évvel ezelőtt a Dove (a Campaign for Real Beauty = Kampány az igazi szépségért keretében) hasonló felmérésére válaszolva a nőknek csak a 23 százaléka nyilatkozott úgy, hogy saját maguk döntik el leginkább, hogy mit tartanak szépnek, ma már több mint háromszor ennyien válaszolták ezt. Azaz, nem csak a közösségi média hat a szépségről kialakult nézetekre, hanem mi magunk is sokkal határozottabban ragaszkodunk véleményünkhöz ebben a kérdésben.

Vallanak anyák és lányok

A felmérés eredményeit pár nappal ezelőtt a 2014-es Sundance filmfesztiválon bemutatott hétperces „Selfie” című filmben prezentálja a Dove. Tizenéveseket, anyukájukat, s nagymamájukat kértek meg arra, hogy készítsenek magukról képeket, olyanokat, amelyek tükrözik azokat a pontokat, amelyeket önmagukon gyengének, nem túl szépnek tartanak. A kimondott kísérő szavakból sok minden kiderül, az pedig határozottan, hogy mi valamennyien küszködünk saját démonainkkal – már ami a saját kinézetünket illeti. S az is nagy tanulsága ennek a filmnek/felmérésnek, hogy a résztvevő anyukák 63 százaléka új definíciókat tanul lányától a szépség témakörében.

 

Zsuzsa N. Vadász