Csomagolás kell, de nem mindegy, hogyan
A csomagolás milyenségével kevésbé elégedettek a fogyasztók, miközben az nagy szerepet játszik egy-egy új termék kiválasztásában.
Globálisan a fogyasztók 11 százaléka nagyon elégedett azzal, ahogyan napjainkban az árukat csomagolják – erre a megállapításra jutott az amerikai MeadWestvaco Corporation (MWV) csomagolóipai cég tíz országra kiterjedő felmérése. Második alkalommal készítették el a felmérést, amellyel olyan, a csomagolással kapcsolatos kérdésekre keresnek fogyasztói válaszokat, mint hogy miként befolyásolja a csomagolás a vásárlói viselkedést, a termékkel szemben érzett megelégedettséget, mi motiválja a vásárlókat, s milyen a márkahűségük, stb.
Ez utóbbit például jelentősen befolyásolja: globálisan a fogyasztók 36 százaléka vallotta be, hogy a miatt tértek át a régi kedvenc márkájukról egy újra, mert negatívan fogadták, amikor a jól bevált márkájuk csomagolását megváltoztatták. A német vásárlók 57, a britek 64 százaléka próbált ki valamilyen új terméket, kifejezetten azért, mert megakadt rajta a szeme, s az előbbiek 31, az utóbbiak 28 százaléka részben a csomagolás miatt vásárolt meg ismét egy-egy adott terméket.
A fogyasztók számára a csomagolásnak közel olyan nagy szerepe van egy-egy termék kiválasztásakor, mint a márkának. Miközben a vásárlók szerint ugyan nagyon fontos a csomagolás eredeti funkciója (védi a terméket, stb.), ám fontosabbnak jelölték meg a külsőt, például, hogy legyen szemet vonzó és gyönyörködtető. A válaszadóknak például a 80 százaléka lényeges feltételnek tartja, hogy a csomagolás védje a terméket a szállításkor, 78 százaléka, hogy könnyen lehessen kezelni, belőle az árut kivenni. Ugyanakkor elszomorító, hogy csupán 45 százaléknyian nevezték fontosnak, hogy a csomagolás környezetbarát legyen.
A válaszadók:
• 64 százaléka azért próbált ki egy terméket, mert megakadt rajta a szeme
• 41 százaléka a csomagolás miatt vásárol újra egy terméből
• 36 százaléka váltott új termékre a régi megváltozott csomagolása miatt
• a fejlődő országokban kétszer olyan fontos szerepet játszik a fogyasztói elégedettségben a csomagolás, mint a fejlett országokban (54, illetve 20 százalék)